المملكة العربية السعودية

جامعة الملك عبد العزيز

كلية الاقتصاد والإدارة

برنامج ماجستير إدارة عامة

      قسم الطالبات

 

الأمن الوظيفي والإنتاجية في الأجهزة الحكومية

دراسة ميدانية على بعض الأجهزة الحكومية في مدينة جدة

 

Job Security and Productivity in Government Agencies: A Field Study

on some Governmental Agencies in Jeddah

 

إعداد الطالبة : وسيلة أحمد بامعروف

إشراف

د. هيفاء رضا جمل الليل

1415هـ – 1416هـ

 

المستخلص

إن الإدارة أولاً وقبل كل شيء نشاط إنساني ، وبالتالي فإن اعتمادها ينصب على تحقيق مطالب الذاتية البشرية وتدعيم الدوافع والبواعث الشخصية ، وذلك استناداً إلى بشرية الإدارة وحاجتها إلى المحركات البشرية وهي متعددة ومتنوعة.

ويمثل الأمن الوظيفي أحد هذه المحركات التي يمكن للإدارة زيادة الكفاية وإثارة الرغبة لدى الأفراد للقيام بأعمالهم على نحو أفضل . وقد عملت أنظمة الخدمة المدنية في المملكة العربية السعودية على تدعيمه ، وتوفيره لموظفيها بهدف طمأنتهم على وظائفهم وأعمالهم في الحاضر والمستقبل وتحفيزهم على العمل .

ولكن قد تظهر بعض السلبيات فتحد من فعالية الأمن الوظيفي الأمر الذي ينعكس على أداء الأجهزة الحكومية. وتتمثل هذه السلبيات من خلال الاستخدام السيئ لعناصر الأمن الوظيفي من قبل الموظف العام أو من قبل الإدارة . وللتأكد من صحة هذا الافتراض كان لابد من التعرف على عناصر الأمن الوظيفي والوقوف على نواحي القصور فيها وبالتالي العمل على زيادة فعاليتها بغية تحسين الأداء ومساعدة الموظفين على الشعور بالأمن والاستقرار الوظيفي ، وقد اشتمل البحث على جانبين : جانب نظري ، وجانب ميداني ، ركز الجانب النظري على مفهوم الأمن الوظيفي والدراسات العربية والأجنبية إلى جانب عرض لحقوق الموظف العام المادية والعلمية والمعنوية وواجباته الوظيفية .

كما اشتمل ذلك الجزء على عرض موجز لمفهوم الإنتاجية بصفة عامة ومفهومها في القطاع الحكومي ، إلى جانب معوقات الإنتاجية في المملكة العربية السعودية ، وأختتم هذا الجزء بدراسة أخلاقيات وقيم الوظيفة العامة من خلال منظور الخدمة المدنية المعاصرة والنظام الإسلامي .

أما الجانب الميداني ، فاستهدف منه التعرف على نواحي القصور في بعض عناصر الأمن الوظيفي، إضافة إلى التعرف على أهم الأسباب للالتحاق بالوظيفة العامة ، وقد تم تصميم استقصاء لجمع المعلومات المطلوبة وزع على موظفي الخدمة المدنية في بعض القطاعات الحكومية الخدمية .

ودلت نتائج البحث على:

معاناة موظفي الخدمة المدنية من العديد المشكلات ذات الطابع المادي والمعنوي، والتي أثرت بشكل كبير على مستوى الأداء، إلى جانب غياب عنصر الجزاء الرادع في بعض الأجهزة الحكومية واتسام مفهوم الأمن الوظيفي بالمعنى المادي له.

كما أنتهى هذا البحث بمجموعة من التوصيات لتدعيم الأمن الوظيفي وزيادة فعاليته، ومساعدة الموظفين على، تحقيق مطالبهم وحقوقهم ليتسنى لهم القيام بدورهم في دفع مسيرة التنمية بالسرعة المرغوبة وإعادة الثقة بين الجهاز الحكومي والمواطنين.

 

 

Abstract

 

      Administration is firstly a human act, therefore it relies on satisfying human ego desires and supports the personal motives, relying on humanity of administration and it's needs of various and numberless human motives.

      Job security is one of the motives by which administration is enabled to improve prosperity and to activate the individuals desire to perform duties. The civil service systems of Saudi Arabia accomplishes and provides these factors of motivation in order to induce employees security and stability towards their jobs and works. However, some negative consequences may occur that could limit the efficiency of job security, which, thus, reflects on governmental organizations performance. These negative consequences appear through misusing of job security elements by the employee or by the administrations. To verify these hypotheses, it seems essential to identify the elements of job security and expose their limitations, if efficiency of job security is concerned so as to achieve performance progress and help employees to experience the sense of job security and stability.

      This research is consisted of two parts; the first is a theoretical approach. The second part is a field study.

      The theoretical aspects part outlines the concept of job security, in Arab and foreign studies. It also demonstrates the employees, material and non-material rights, and contrarily the job responsibilities. It contains a brief overview of productivity concepts in general and the application of productivity concept characteristics in governmental establishments, particularly. An observation of productivity obstacles in the Kingdom of Saudi Arabia is also included. Finally, the theoretical part is concluded by the study of both the Islamic approach and the modern civil service systems as for as ethics and values in the public jobs.

      The purpose of the field study part was to identify the limited features of some job security elements, a discussion of major reasons for enrollment in civil service jobs. A number of civil service employees were to respond to the designed field study questionnaire. The research has come to the following findings:

      The civil service employees suffer various problems of material and non- material nature which enormously affect the performance standard, beside, the abundance of reward elements in some governmental agencies and the material undertaking of job security concept.

      The research ended with a group of points of conclusion to encourage the job security and to improve its efficiency, helping employees achieving their needs and rights, thus to be able their roles in accelerating national development and regaining inter-confidence between governmental agencies and citizens.